Avkobling med sommer

Det er fortsatt rart å tenke på at Norge har vært utsatt for et terrorangrep. Det føles som et år siden, om ikke mer. Så er det litt over en uke siden det skjedde. Det er mange ting som frustrerer meg som har skjedd i etterkant av terroren. Enkle, mindre ting. Som for eksempel har blomsterhandleren så sleipt satt opp prisen på blomster med 1500% (!) for å utnytte de sørgende. Kunne ikke han/de også bidratt til fellesskapet med å kanskje sette NED prisen, slik at flere får bidra med blomster?

I tillegg skremmer det meg litt at så mange ønsker å la djevelen tale til folket og forsvare sine handlinger. Jeg tror ikke folk virkelig forstår konsekvensene av å la han snakke offentlig. Ikke alle er så sterke at de lar hans ord prelle av seg, noen kommer til å bli påvirket av ordene hans. I verste fall støtte ham. Nå skriver jeg såklart om en brøkdel av folket, men det skumle er at NOEN vil la seg påvirke. Det er ikke til å komme unna. Hans mål med handlingene sine er å få oppmerksomhet og at folk skal høre på det han har å si. Dersom vi lar han snakke, er det han som vinner.

Fra blomsterhavet utenfor Domskirken

Domskirken

Media bør også ta sin del av skylden. De smører ansiktet hans utover forsidene og legger ut flere ti-talls sider med «terror-ekstra» i papirutgavene sine. Dermed får vi aldri fred fra han, vi blir alltid minnet på han og hans handlinger. Hans holdninger. Nei, nå er det nok, jeg kobler av.

Avslapning på Seljord.

3 kommentarer

Filed under Ferie, Livsviktig, Nyheter

3 responses to “Avkobling med sommer

  1. Så vi bør la vær å ha åpenhet om saken i media for å forsvare deler av befolkningen? Beklager, helt uenig med deg i den saken…

    Skal vi da stoppe dekningen av krigen i Afghanistan fordi noen mennesker kan bli støtt av handlingene? Det taler da vitterlig i mot sin hensikt (gang på gang har opplysning rundt krigers grusomhet ført til at befolkningen vender seg mot dem)…

  2. Bente

    Jeg mener absolutt ikke at media bør slutte å dokumentere, men det er måten de gjør det på som jeg mener er «too much». Media er jo gribber, og gjør hva som helst for å få mest mulig omjegfårsi «sladder» om slike sensitive temaer på trykk. Det jeg prøver å si er at de lar ABB få for mye oppmerksomhet i media i forhold til det som er nødvendig.

    Hovedbudskapet mitt er at jeg ikke ønsker at han til slutt skal få uttale seg til det norske folk, noe jeg er redd for at kommer til å skje. I og med at til og med VGs journalister er enige om at ytringsfriheten gjelder alle, selv massemordere.

  3. Jeg er enig i at media til tider har vært «for dekkende» i denne saken. F.eks. å vise krakilsk ungdom som står i undertøy og skriker i sjokk etter at de er reddet på andre siden av vannet fra Utøya er etter min mening totalt respektløst og dårlig journalistikk.

    Men det er min personlige mening.

    Problemet med premisset ditt er at om man skal begrense medias frihet f.eks. ved å nekte dem å formidle ytringene til ABB (som det bunner ned til), må dette skje gjennom lover og reguleringsinstanser. Jeg mener at dette fort kan gå galt.

    Og hvem skal si hva som er sladder og hva som er god journalistikk? Bør ikke dette være opp til konsumentene å bestemme, ved at de kjøper det eller ikke?

    Om media driter på draget så har vi Pressens Faglige Utvalg. Jeg mener dette er nok.

Legg igjen en kommentar

