Perle i Hardanger

Da lå vi her, henslengt, jeg og Gjertrud. Tidsfordriver 71 grader nord på TV og pimper kaffe. Denne uka har jeg tilbragt i Herand i Hardanger. En nydelig liten perle langs Hardangerfjorden. Hvis du vil, kan du reise mange år tilbake i tid på en sånn plass. Gårdsbruk og livet på landet har ikke forandret seg mye siden før, bortsett fra at varer er lettere tilgjengelig. Her tilbød de tovekurs, kråtakakebakekurs med tre eldre koner og utstilling av Herands historie på skulen ved hjelp av animasjoner og andre «ting». Ikke at jeg dro på utstillingen, men hørte nå den var bra. Vil du vite mer om Herand, eller kanskje besøke den fine bygda? Trykk her.

Jeg har jo blitt frøktelig glad i fjellet i det siste. Bare synd at Oslo ikke har noen. Jeg og ei venninne fra Sarpsborg, Vilde, tok turen til Seljord for et par uker siden. Der gikk vi to fjellturer som varte 5 og 4 timer. Deilig! Stigningen var bratt og ujevn, men vi kom oss til toppen. Det som var fellesnevneren for begge turene, var at vi ikke klarte å følge stien. Av en eller annen grunn endte vi opp på feil sti og måtte enten klatre og sirkle rundt i tåken, eller ende opp på toppen av en dal med GANSKE mange høydekurver (ganske langt unna der vi trodde vi var). Likevel hadde vi kjempefine turer og jeg fikk definitivt smaken på fjellet.

Vilde er FRESH i oppoverbakke🙂

Bare for å illustrere en av de mange stigningene

Utkikkspunkt på vei opp mot flyvrak og Gøysen (1370 m.o.h)

Flyvrak fra 1944, hey

Og ja, vi måtte klatre for å komme opp der ja

På Gøysentoppen🙂

Dag 2, tur i Grimåområdet (?), med vårt elskede kart

Aldri sur..

Nydelige fiskevann på toppen

I nærheten av en fiske- og jegerhytte, like før Vilde gikk litt på snørra

I Herand fikk jeg igjen litt fjellkribling i beina, da jeg satt kursen mot Samlen (se bilde under), som ligger ca. 680 m.o.h med ganske bratt stigning. Turen skal ta rundt 3 timer, men hvis du leker meg og går feil, tar den rundt 4. Jeg endte opp med den vanlige klatreturen og ble sittende fast på en fjellhylle med bratte skrenter ned på alle sider. Fikk til slutt kavet meg ned samme vei med høydeskrekken i kroppen og Lady Gaga på øret.

På vei til Fodnastøl med utsikt mot Samlen, 680 m.o.h

Kom meg til slutt til toppen, noe som var en herlig følelse. At fjellet har vært der i 22 av mine leveår og jeg aldri har besteget det, kan neimen ikke tolereres. Satser på å finne flere slike topper i den nærmeste fremtid.

Utsikt på vei opp mot Samlen🙂

På mandag begynner jeg i jobb igjen, i Opera Software, et internship jeg startet på i juni i år. En veldig spennende jobb, som passer meg midt i blinken i forhold til mine interesseområder og utdanningen min som interaksjonsdesigner.

 

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Ferie, Herligheter, Sport

Legg igjen en kommentar

