Valg av PC; Acer, Dell, HP eller Toshiba?

Det å finne seg en PC tilpasset eksplisitt til sine behov, er dødsvanskelig. Jeg har vært på utkikk etter en ny bærbar laptop. Først stod valget mitt mellom PC (windows) og Mac. I og med at den Macen jeg vil ha koster 15000,- fremfor en PC som har minst like gode kvaliteter, var valget i grunnen ganske lett. De fleste velger Mac fordi det er et trygt valg, mens jeg mener halve Macen er å dra penger ned i dass. Derfor startet jeg «prosjekt FinnRettPCforMeg» – som krevde en tunge i rett munn og mye hjernebry. Jeg kan jo kort fortelle hva jeg så etter. Jeg lette etter:

  • En kraftig PC for skolearbeid og fritid, som krever at PC-en takler litt tyngre programmer (som virtuelle maskiner som Linux og programmer fra Adobepakken).
  • Skal også kunne fungere som en gaming-PC (jentegaming)
  • Skal ikke koste mer enn kr 7000

Den skal erstatte min eldgamle (2 1/2 år) PC, som er en Asus Z53 series, som bråker som mildt sagt et helvete. Den går bokstavelig talt opp i falsett når jeg åpner et nytt program. I tillegg blir den kjempevarm og jobber utrolig treigt. Jeg har hørt lignende problemer med andre Asusmaskiner, og aldri om jeg går tilbake til dette merket. Er man en gamer, ville jeg heller anbefalt en av PC-ene med i7 prosessor med et bra grafikkort, muligens fra Dell.

Krav til PC:

  • Minst 4 GB Ram (helst mer)
  • Minst 320 GB harddisk (ikke så viktig, da de fleste PC-er kommer med harddisker fra 320-750, som er MER enn nok)
  • God prosessor, minst Intel Core I5 (da I7 er bedre og raskere, men en god del dyrere). Intel Core i3 er også et godt valg til hjemmebruk, kommer an på bruksområdet. Her er en oversikt over Intel Core-prosessorer: http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core
  • Helst best mulig grafikkort med 1 GB dedikert videominne. Et greit valg her er NVIDIA GeForce GT 330M Optimus, selv om en ikke kan skru av grafikkortet på 300-modellene, mens 500 modellene er hakket bedre sånn sett. Da vil jeg anbefale Dell XSP 15 med i5 prosessor, som i mars lå på tilbud til 6790.
  • Viktig at prosessoren er rask, helst over 2,5 GHz.
  • Størrelsen på PC-en er også viktig, maks 15,6 tommer og helst under 2,7 kilo (vanskelig å få en så kraftig PC uten at den veier litt)
  • Windows 7 er en selvfølge, Window Vista er roten til alt ondt
  • HMDI utgang og Bluetooth er en fordel (og WiFi seff)
  • INGEN (eller minimalt) støy!!!! Superviktig! Les reviews om modellen du har valgt deg ut!
  • Til sist men ikke minst, er designet ganske viktig. En fordel her er at maskinen er stødig og har plastik/annet materiale mellom tastene (som på Mac), da en slipper rengjøringen under tastene så ofte

Så var det valg av merke.

Først vurderte jeg Acer. Etter å ha forhørt meg rundt på Ifi2 blant informatikkstudentene, fikk jeg inntrykk av at mange hadde hatt dårlig erfaring med dette merket, og at det var en del feil disse maskinene.

Den neste vurderingen var HP. HP er definitivt et gjennomført godt merke, men designet holder ikke helt mål. Jeg har også hørt at HP er det merke som har flest registrerte feil, selvom erfaringen min med merket tilsvarer det motsatte. Jeg vil absolutt anbefale en HP til programmer som krever en kraftig PC, men kanskje ikke som en gamer-PC, da grafikkortene generelt ikke her helt på topp (i prisklassen under 10 000,-)

Så var det Dell. Utrolig god kundeservice på nettsidene deres, da de har en chattefunksjon som hjelper deg (som MSN). Utrolig nok er Dell et veldig stabilt og godt merke, da jeg vil anbefale dette. Passer godt til gaming og skolearbeid, og holder seg stort sett oppdatert med de nyeste prosessorene og grafikkortene. Eneste grunnen til at jeg ikke valgte Dell, var pga designet. Ikke numerisk tastatur, og heller ikke plastik mellom tastene (som krever mer rengjøring som tidligere nevnt). Bagateller, men når det kommer til Ytelse, er Dell klart det beste valget.

Så var det Toshiba. Mitt hjertebarn. Jeg har ingen erfaring med merket, men ut fra design og ytelse, var denne PC-en for meg et topp valg. 640 GB harddisk minne, 15,6″, 6 GB RAM, Intel Core i5 prosessor og greit nok grafikkort, til kr 7000,- (fra Elkjøp eller Lefdal), se link: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SATA6601GC/toshiba-satellite-15-6-barbar-pc. Jeg hadde også valget mellom en annen Toshiba fra http://www.mpx.no (verdt kr 9000 som jeg kunne fått for 6800 med i7 prosessor), men gikk bort fra denne pga størrelse på selve datamaskinen.

Grunnen til at valget mitt falt på Toshiba, var hovedsakelig ytelse, men designet gjorde at valget falt på denne. Så da er det bare å vente i spenning når PC-en dukker opp i posten. Håper dette hjalp en smule med valget ditt også. Alle PC-ene er forresten i en prisgruppe fra 6500-7000 kr, da jeg mener at jeg ikke behøver en PC som koster mer enn dette, da en PC innen denne prisklassen dekker mine behov.

Lykke til!

2 kommentarer

Filed under Data

2 responses to “Valg av PC; Acer, Dell, HP eller Toshiba?

  1. Nå ser jeg at du skyr ASUS, men kan jo nevne at mitt valg forleden falt på ASUS N53JG, som jeg er ganske så fornøyd med ^_^

    Aberet er all crappen som kommer pre-installert, men nå er det jo slik at man som IFI-student får en windows 7 pro-versjon gratis (last ned fra MSDN Alliance), og da bør det være et greit utgangspunkt ^_^

  2. Ja, har egentlig hørt at Asus ikke er så aller verst, men min egen bråker noe veldig (begynte det siste halve året), og jobber kjempetreigt… Da tør jeg ikke å prøve det samme merket igjen😉

    Ser jo at de fleste leverandørene tilbyr mye av det samme, blir derfor vanskelig å finne den helt perfekte PCen…🙂

Legg igjen en kommentar

