Hva kunne jeg egentlig bidratt med for 1000 år siden?

Vi satt i kantinen i dag og hadde en av våre dype lunsjsamtaler, ganske likt oss universitetsstudenter. Så kom en av oss på; «hva er det vi egentlig kunne bidratt med hvis vi hadde reist med en tidsmaskin 1000 år tilbake i tid?» Kunne vi gjort verden til et bedre sted? Vi mennesker lever stort sett på det andre har laget før oss, teknologi og viten andre har funnet opp tidligere. Dette er heller ikke noe nytt for oss universitetsstudenter. Vi går på universitetet for å skape, for å tilegne oss kunnskap andre har forsket på før oss, samt lære bort kunnskap vi har forsket på selv gjennom studiet.

La oss si at jeg reiser tilbake i tiden. Så møter jeg på min vei, en mann som grubler på hvordan han skal finne seg noe mat. Hva kan jeg vise han som vi kan om naturen idag? Kanskje jeg ville tilføyd min viten om hvorfor agurker vokser opp fra jorden, hvordan drivhuseffekten påvirker dyrkingen av mat. Likevel ville han ikke hatt noen nytte av det. Så her er jeg, en universitetsstudent som kan det meste i teorien, men kan for lite i praksis. Hvordan f.eks. utvikle materialer fra bunn av, slik at jeg kan planlegge og bygge nytteverdige konstruksjoner rundt meg? Bygninger, små devices, verktøy? Og hva med medisiner og kosttilskudd?

En medstudent (herr Skotterud) kom innom og fikk med seg lunsjtemaet denne fredagen. Vi fant ut i fellesskap at vi faktisk kunne bidra med fint lite, hvis en ser bort fra å invadere og styrte regimer og henge oss på Vikingarnarnarna ved å voldta og plyndre rundtom i England. Han mente også at han ville tatt med mobilkameraet for å dokumentere virkeligheten for 1000 år siden. Hadde vi hatt mer kunnskap utenfor vårt fagfelt (informatikk, som var totalt unyttig viten på den tiden), som f.eks. innen kjemi, kunne vi muligens funnet opp ting tidligere. Som grunnstoffer og kjemiske sammensetninger av disse.

En annen interessant faktor hadde vært om vi gravde ned eller gjemte bort artefakter på steder vi kunne letet dem frem igjen idag. På den måten kunne vi tjent oss rike, og… Ja.

Uansett, konklusjonen er vel at folk kanskje ikke var så dumme før i tiden som vi kanskje trodde. Vi universitetsstudenter kunne uansett ikke på stående fot bidra med mye for å bedre deres tilværelse, uten gode røverhistorier om at man en dag i fremtiden kan kommunisere med hverandre hver hjelp av en klomp av kjemikalier (plast) vi enda ikke har funnet opp.

Nok filosofi for en dag? Det fårn si.

Bare en liten illustrasjon om hvordan folk så ut i «gamle» dager.

1 kommentar

Filed under Lunsjtema

One response to “Hva kunne jeg egentlig bidratt med for 1000 år siden?

Legg igjen en kommentar

