Studentrapport fra utvekslingsopphold i Sydney, Australia!

Da vi ankom Sydney i midten av juli 2009, bodde vi ca. 3 uker på hostel. Det anbefales og vertfall komme en uke før selve orienteringsuken starter, slik at ”jetlagen” får roet seg og hverdagen kan begynne. Universitetet i Sydney ligger ca 5-10 minutter fra sentrum (Town Hall) med tog, og 10-15 min gange fra stasjonen. Hvis jeg skal jeg anbefale et sted å bo, må det være så nær sentrum som bare mulig, eller i områdene rundt skolen (Newtown, Glebe, Darlington, osv). Jeg og mine tre venninner bodde i Meadowbank, som var 25 minutter med tog nordvest for skolen. Grunnen til dette var at Meadowbank lå midt mellom Maquerie University(som mine to venninner gikk på) og Sydney University(som jeg og ei venninne gikk på), slik at vi slapp å få så lang vei til skolen. I tillegg var leiligheten stor og fin, og husleien var i gjennomsnitt 3500 i måneden. For å bo i byen, bli standarden som regel dårligere og prisene skyter i været (som i Norge).

Vi fant leiligheten vår gjennom en kontaktannonse på internett, og et eiendomsmeglerfirma ved navn Ray White stod for utleiingen. De virket (og virker fortsatt) veldig profesjonelle, men jeg har hørt nok av skrekkhistorier fra folk som mister depositum og lignende siden de betaler uten å forsikre seg om at de virkelig har fått leiligheten/hybelen. Jeg vil faktisk anbefale å sjekke ut steder å bo før en reiser nedover, siden vi opplevde det som en stor stressfaktor å ordne alt da vi allerede hadde ankommet Sydney. I det minste avtal en del visninger på forhånd, men vær forsiktig med å betale noe som helst før en ankommet byen. Hvis du ikke vet hvor det kan lønne seg å bo i forhold til hvilken skole du går på i Sydney, så ta gjerne kontakt.

Skolen

Skolen kostet oss i overkant av 50 000 kroner, og transporten kostet rundt 1000 kroner måneden, siden vi ikke fikk studentrabatt. Dette er faktisk veldig urettferdig, siden det er kun studentene som får skolepengene dekket som får studentrabatt på offentlig transport (rundt halv pris). Vi fikk lite eller ingen hjelp fra Universitetet i Bergen med tanke på papirarbeid, godkjenning av fag og generell informasjon den første uken. Det fikset vi selv, som faktisk var mye arbeid, siden det var så utrolig mye vi ikke visste om skolesystemet som vi burde visst på forhånd. Uken skolen startet, var et kjempestress. Løping frem og tilbake på campus for å få fag godkjent, i tillegg til at det var lite kommunikasjon mellom folk på de ulike fakultetene. Det å få plass på workshop-kursene (som vil si bl.a. Grafisk Design, Web Art & Design, Mixed Media og andre kreative fag) var egentlig bare flaks fra vår side, siden vi stod først i køen. Her gjelder det altså å være tidlig ute, og finne ut når påmeldingen av ulike fag starter.

For å bli kjent med andre studenter på skolen, meldte vi oss på en orienteringstur over to dager, som inneholdt både vinsmaking på tre ulike gårder i Hunter Valley, en tur til reptilparken, overnatting, hvaltur (anbefales ikke, siden hele båten ble båtsyke, orienter deg om været på sjøen først), og sandsurfing. Dette kostet oss rundt 250 dollar, og var absolutt verdt det! Det er gjerne veldig mye å gjøre på skolen, så det anbefales og starte med en liten tur eller gjøre noe moro før du starter for fullt. I tillegg til dette, meldte vi oss på et Buddy-program, som er både gratis og sosialt. De arrangerer en hel masse events både i ukedagene og i helgene som gjør det lettere for folk som reiser alene å bli kjent med nye mennesker.

Skolesystemet fungerte på en litt annen måte enn i Norge, der det var en god del oppfølging, og vi måtte møte forberedt til hver time. Litt som en høyere grad av videregående. Fagene jeg tok var: System Development and Modelling, Mixed Media (ikke som det høres ut, dette er et rent kunstfag), Web Art & Design og Sound Design & Sonification. Jeg følte jeg lærte en hel masse, og mesteparten var ganske moro (til tross for tørrhetsgraden i System Development), der vi også ble kjent med andre studenter gjennom arbeidet. Karaktersystemet kan sammenlignes med det norske, bortsett fra at de kun har 5 karakterer, og derfor stryker på både E og F (så langt jeg vet). En A tilsvarer High Distinction, B er Distinction, C er Credit og D er Pass. I løpet av året opererer de med ”Marks”, som er poeng du får for oppgaver, innleveringer, eksamen osv, som de oversetter til en karakter på slutten av året (for eksempel 110 Marks tilsvarer 100 % riktig).

Midt i skolehalvåret hadde vi Spring Break, der vi hadde 1 uke fri (Maquerie har 2). Da tok vi oss muligheten til å reise på en 4 dagers Surf Camp(rundt 480 dollar), noe som anbefales på det sterkeste. Mat og alt var inkludert og av høy kvalitet. Selv om vannet kunne være isende kaldt var det absolutt verdt opplevelsen. Det vil kanskje lønne seg å reise nærmere jul, da været er varmere. Vi tok faktisk turen ned til Wollongong en helg og hoppet i fallskjerm også, noe som også var helt utrolig moro og mye billigere enn det prisene i Norge ligger på. Vi betalte rundt 280 dollar uten DVD og bilder (som kommer på mellom 50 og 100 dollar ekstra).

Eksamensperioden var som vanlig hektisk, der lesesalplasser er oppskrytt. De eksisterer omtrent ikke. Ellers fungerte systemet omtrent som i Norge, bortsett fra at de faktisk har lagt inn 10 minutters lesetid under eksamen, der en kun får lov til å lese uten å røre pennen. Genialt! Alt i alt likte jeg skolesystemet der, og professorene var generelt veldig flinke og gode til å inspirere. Jeg fikk kanskje hakket mer ut av det jeg lærte på Universitetet i Sydney enn det jeg ville gjort i Norge.

Reise

Flyturen vi bestilte til Sydney gikk via London (der flyet videre selvfølgelig var 15(!) timer forsinket) med et teknisk stopp i Singapore. Vi reiste hjem fra Sydney 9.desember, da eksamensperioden sluttet 20.november slik at vi kunne reise litt i mellomtiden. Her endte vi med å bestille oss fly opp til Townsville og Magnetic Island, noe som bare MÅ oppleves. Vi reiste selvfølgelig i ”stingers-sesongen” i overgangen til desember, slik at vi ikke kunne bade uten tynne våtdrakter eller utenfor stingers-nettene de gjerne satt opp på strendene. Turen videre derfra gikk med Greyhound-bussen til Airlie Beach og Whitsundays, et fantastisk paradis! Vi bestilte oss tre dagsturer med både katamaran og ferge, der vi fikk opplevd Great Barrier Reef (der vi snorklet og dykket og ja, vi fikk se hele fisketeamet i Finding Nemo), Whitehaven Beach (en av verdens vakreste strender) og Long Island. Herfra fløy vi til Brisbane for å smake litt storby før vi returnerte til Sydney. Denne turen var helt fantastisk, og østkysten i Australia må bare oppleves. Hadde jeg vært der lenger, hadde jeg mest sannsynlig dratt til New Zealand også, som bare er et steinkast fra Australia.

Hjemturen gikk innom Fiji (5 dagers opphold) og LA (også 5 dagers opphold), mellomlanding i London og hjem til jul 20.desember. På Fiji ble vi sittende fast for det meste innendørs pga en syklon som herjet rundt øyene. For å være ærlig vil jeg fraråde turen innom Fiji i desember, siden dette er midt i regntiden, noe vi ikke ble opplyst om på Kilroy-kontoret før vi reiste. I tillegg koster det flesk. Vi endte derfor med å rekke flyet vårt videre til LA med et nødskrik, siden alle fergene hadde blitt kansellert pga stormen. Dagen flyet gikk, var det selvfølgelig strålende vær, slik at vi kom oss til fastlandet med båt. Los Angeles er å anbefale på det varmeste! Vi bodde i Montebello (i midten av ingenting, sjekk selv hvor du kan bo sentralt, ikke hør på Kilroy), og fikk besøkt Universal Studios, Long Beach og Disneyland. Kjempestas!

Oppsummering

Skal jeg oppsummere oppholdet mitt, vil jeg si at det var absolutt verdt pengene, og at jeg gjerne ville gjort det igjen. Prisene der nede er noenlunde like som her hjemme, bortsett fra alkoholen, som er vesentlig bedre og billigere i Australia. Jeg er veldig glad for at universitetet i Bergen tilbyr slike utenlandsopphold, for det er utrolig hva en lærer om seg selv og andre etter en slik opplevelse. Universitetet i Sydney ligger blant de tre beste skolene i Australia, og har utrolig mye spennende å tilby mht valg av fag. I tillegg reiste jeg med venninner fra Universitetet i Bergen, noe som også gjorde oppholdet mitt veldig morsomt og spennende. På den måten var jeg ikke hele tiden avhengig av å bli kjent med nye mennesker, det kom likevel av seg selv gjennom Buddy-programmet og skolen generelt.

Legg igjen en kommentar

Filed under Australia

Legg igjen en kommentar

