Krigens ofre i Kenya

Overtro bruker de som unnskyldninger. «Voldtekter får oss til å vinne på slagmarken» – sier de. Derfor må kvinnene i de krigsherjede områdene i Kenya lide. Soldatene eier ikke medfølelse og forståelse, og sier at kvinnene bør både skjønne å tåle å bli voldtatt. Kvinne etter kvinne blir trillet inn på sykehuset med så kraftige sår i underlivet, at det er nesten uutholdelig. Soldatene bruker både kjepper og gevær som de hogger kvinnene inn i kjønnet, slik at det går hull på livmor, urinblære og tarm. Det fører til ekstreme smerter, noe som igjen gjør at kvinnene lekker fra kjønnet. Det er ingen enkel oppgave for legene å separere de ulike delene i underlivet, og de som ikke har tilgang til sykehus ender opp med smerter resten av sitt korte liv.

Smugling av varer ut fra Kenya er grunnprinsippet bak denne krigen, sies det. «En økonomisk krig». Kenya har ekstremt mange verdifulle materialer vi bruker i både mobiltelefoner og i annet elektronisk utstyr. Men hvem må likevel lide for dette? Kvinnene. De som «beskytter» landet sitt går løs på sine egne, med både voldtekter og korrupsjon. Å høre historiene til disse kvinnene er en sterk opplevelse. Dette har blitt det nye målet for krigen. Soldatene sier selv at de voldtar fordi de har lyst, pga overtro og for at de, som regjeringens hær, får beskjed om å gjøre dette. Likevel svarer de at om deres egen mor eller søster hadde blitt voldtatt, ville de drept han som gjorde det. Dobbeltmoral, spør du meg.

Dette er bare en av de mange historiene:
«De brøt seg inn i hjemmet vårt. Jeg har 6 barn og var gravid i 5. måned. De truet mannen min med at hvis de ikke fikk penger, ville de voldta meg. Men mannen min stakk av, mens 7 menn ble igjen og voldtok meg. En etter en. Jeg klarte verken å stå eller gå etterpå, og smertene var uutholdelige. Min mann ville ikke vite av meg etterpå, han mente at jeg selv VILLE bli voldtatt. Nå er jeg her på et hjem for voldtatte kvinner, og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Det går ikke et minutt uten at jeg minnes det som har skjedd. Jeg har mistet alt.»

En annen kvinne var vitne til at mannen hennes ble delt i tre deler, hode, overkropp og bein, mens hun ble voldtatt foran sine barn. De slo ut tennene hennes og slo henne bevisstløs da hun senere våknet opp ved siden av restene sin manns bein.

Hva får soldatene til å gjøre disse tingene? Lemleste og torturere kvinner? Når jeg hører om dette har jeg lyst å slippe alt jeg har i hendene for å reise ned å hjelpe. Kanskje jeg kunne viet livet mitt til noe litt mer meningsfullt. Jeg håper flere og flere av de kvinnelige voldtektsofrene i Kenya får hjelp. Det viktigste er å få dem til å åpne seg. Det er ikke deres feil at de blir voldtatt. De må stå sammen, dele erfaringer for å holde hverandre sterke og motiverte til å fortsette.
Jeg føler meg heldig som bor her i Norge. Soldatene i Kenya voldtar fordi det er krig. Her i Norge er det ingen krig, men voldtekter forekommer likevel. Men sjelden i så brutal grad som i de krigsherjede områdene. Hva kan gjøres for å stoppe dette problemet? De som bryter loven i Kenya får gjerne en dom og fengselsstraff, men hva hjelper det når de betaler 2-3 dollar for å bli sluppet fri?

Frustrerende…

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=549699
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=545462
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=545396

2 kommentarer

Filed under Livsviktig, Nyheter, Prosjekter

2 responses to “Krigens ofre i Kenya

  1. regineexpress

    Uvirkelige ting for oss her i Norge..

    Når eg var i Kenya i desember ble vi kjent med noen jenter der vi bodde og det var flere av de som hadde forferdelige bakgrunner og historier de aldri ville dele med kem som helst..

    De tomme blikkene som stirrer ut i luften som aldri glemmer det som har skjedd.

    Lite kan sammenlignes.

    Bra innlegg forresten! Engasjerende!

  2. Bakke

    Ja, akkurat! Det er veldig vondt å se dem slik… Men føler jeg får gjort så lite herfra:s

Legg igjen en kommentar

