Noen drittunger får mer oppmerksomhet enn andre

Jeg blir utrolig provosert. Unger som Madeleine McCann. Ikke at jeg kaller henne en drittunge, langt derifra. Men hva gjør henne så spesiell framfor andre forsvunnede unger?  Jeg vedder på at det har noe med at foreldrene har plenty med cash, som kan smøre sedlene sine langt oppetter rævhullet til journalistene. Det er hvertfall penger med i spillet. Jeg tenker på de barna i Afrika, og nei, dette er ikke flåskelen «tenk på barna i Afrika når du ikke spiser opp maten din», men alle de barna som blir kidnappet og forsvinner på «mystisk vis». De blir solgt som sexslaver andre steder i verden, og spesielt i Europa. Menneskehandelen. Det er så mye om dette vi ikke vet, som ville sjokkert oss om vi visste.

Ei venninne av meg var i Afrika nå en god stund. Jeg fulgte med på reisebloggen hennes, og leste om de sterke historiene fra turen. Bl.a. en mor (om ikke flere) som nettopp hadde «mistet» datteren sin, kidnappet. Det er vanskelig å forestille seg hva disse foreldrene må gå gjennom. De som får barna sine kidnappet. Ikke har de midler til å starte en etterforskning heller. Og ikke minst de som sender barna sine til Europa for å søke lykken. Bare fordi en snill mann kom innom landsbyen deres og snakket så fint om alle mulighetene de ville få der. Men det de ikke visste, var at barna deres ble solgt som sexslaver og prostituerte, samtidig som de ble mishandlet under de jævligste forhold. De som blir satt fri, velger å ikke reise tilbake til familien i frykt for å bli sett ned på. Den skammen de føler for å ha mislykket. Så hvorfor får ikke disse oppmerksomhet i media? Hvorfor får ikke disse hjelp til å komme seg vekk fra helvete?

Penger og makt. Kontakter. Bedrageri og korrupsjon. Mye som skal til for å få oppmerksomhet. Men i Madeleines tilfelle: drap? Men om ikke foreldrene gjorde det, oppmerksomhet fikk de da uansett. Noe fordi de var uopmerksomme og uansvarlige for å la barna ligge igjen på hotellrommet i Portugal alene. Lett for meg å være etterpåklok, men hallo? Ikke så dumt å være føre var og heller ta MED seg barna når de skulle ut. Nok om Madeleine. Teite meg, nå gir jeg også henne oppmerksomhet.

Det jeg prøver å si er at alle forsvunnede barn og voksne for den saks skyld, trenger like mye oppmerksomhet for å bli funnet igjen. Ingen barn er verdt mer enn andre. Derfor blir jeg provosert. Fryktelig provosert.

Les mer på bloggen til Ane om turen til Kenya på http://aneikenya.blogspot.com/. Bare det å reise til Afrika forandret hvertfall mitt liv. Mitt syn på det afrikanske folk og mitt syn på hvordan akkurat jeg kan gjøre verden til et bedre sted. Det er så mange der ute som trenger din hjelp, så SOS barnebyer, Røde Kors og de andre organisasjonene kødder ikke når de sier de trenger hjelpen din.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=516623

Legg igjen en kommentar

Filed under Dagligdags, Historier, Livsviktig, Nyheter

Legg igjen en kommentar

