Spill med penger burde vært ulovlig

Endelig ble pengeautomatene ulovliggjort her i Norge. Eller nesten. Det er visst ikke lov å bruke lapper lenger, bare mynter. Eller noe. Uansett kan de stakkarene som sliter med spillavhengighet boltre seg i pengespill. Om det er på pengeautomater i kiosker eller om det er på internett.

Den siste tiden har bl.a. poker på nett tatt av. Folk bruker penger som aldri før. Noen ødelegger livene sine på denne måten. Jeg har sett dokumentarer om tidligere spillavhengige som har mistet jobben, familien og alt av verdi. Alt de har igjen er minnene. Vonde minner. Lovord. Lovord om at denne gangen skal de slutte. Må bare prøve å spille for 10 kroner først, for å se hva som skjer. Eller kanskje 20 kroner. Men SÅ skal de slutte. Etter de har tapt alt. Etter at de har tapt de pengene som skulle gå til mat og bleier til ungen.

Jeg drar ikke alle over en kam. Ikke alle blir spillavhengige. Men jeg har sett tilfeller der en ikke klarer å stoppe etter man har prøvd første gangen. Et av tilfellene endte med et brutt vennskap. Dette gikk ut på at mannen ikke klarte å styre seg, og fikk taket på kompisen sitt bankkort. Kontoen ble tømt ganske raskt. Ikke var det småpenger heller.

Trond Giske kommer nå ut med et lovforslag om å nekte bankene å betale ut penger til utenlandske spillselskaper. Genialt spør du meg. Likevel kjipt for de som gjør dette for å more seg. De som faktisk har et talent innenfor poker og andre pengespill.

Go Giske!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=530126

Og glemte et øyeblikk Norsk Tipping. Kan man gjøre unntak i loven? Teit av meg.

2 kommentarer

Filed under Nyheter

2 responses to “Spill med penger burde vært ulovlig

  1. Det du skriver her gjør meg forbanna, jeg prøver å forstå tankegangen din, men det går ikke. Hvordan kan du cære mot valgfrihet?

    Det at et fåtall ikke klarer å styre egne handlinger skal ikke gå ut over alle andre. jeg er blant de som tjener penger på tipping, og har også mye morro med tipping.

    Du må også forstå at det eneste Giske ønsker er å øke markedsandelene til Norsk Tipping, denne gang ved å gjøre konkurrentene ulovlige. Det er dobbeltmoral så det holder, og jeg er så forbanna full av raseri etter Trond Giske nå, så uhyre FORBANNA!

  2. Bakke

    Okey. Er faktisk enig med at norsk tipping er ok. Helt enig. Glemte det et sekund da jeg skrev innlegget. Tenkte mer på pengeautomatene i butikken og nettspill i denne omgang. Om forlatelse;)

Legg igjen en kommentar

