Sommer i Hardanger

Jeg rablet ned et lite reisebrev jeg sendte inn til Sarpsborg Arbeiderblad, i håp om å vinne litt penger;)
Here we go.

Jeg har besøkt mange steder rundt om i verden, men et sted vender jeg trofast tilbake til, nemlig Hardanger. Når finværet der titter frem, er det ingen annen plass på jord som er vakrere. Fjell- og fjordlandskapet er ubeskrivelig vakkert, og når maiblomstene har kommet, starter sommeren. Hvorfor reise til Algarvekysten i Portugal, når vi har vår egen lille perle her i Norge?

Ferie på bygda
Jeg og min familie har feriehus i ei lita bygd langs Hardangerfjorden som heter Herand. Hvis en vil ta seg en fjelltur, bør en ikke gå lenger enn halv time før en er ved fjellvann og gamle støler. På denne tiden av året vender skoleungdom og gamle kjente tilbake til bygda, og en merker godt at bygda har våknet til live. I juli har det vært nydelig badetemperatur og fint vær, så turismen har økt betraktelig.
Herand er en flott turistattraksjon med bade- og fiskemuligheter, turstier, helleristninger og arrangerte fjellturer for de som liker det. For ikke lenge siden vant bygda kulturlandskapsprisen 2008, noe innbyggerene var veldig stolte av. Hvis du vil ta deg en tur vestover, har Herand og bygdene rundt gode overnattingsmuligheter, så her er det nok å se!

Vøringen
Om sommeren har Tide busselskap lagt inn en hurtigbåtrute (Vøringen) som går langs med Hardangerfjorden. Dette gjør det lettere for turister å komme seg fra en bygd til en annen. Bare å ta seg en dagstur med denne båten, er en opplevelse i seg selv. Den starter i Norheimsund rundt klokken 9 på morgenen og kommer tilbake klokken 5 på ettermiddagen. Turistbåten går innom disse stedene: Norheimsund — Herand – Utne — Kinsarvik — Lofthus — Ulvik — Eidfjord.

Konserter, festivaler og skianlegg
Over fjorden fra Herand ligger Øystese (like ved Norheimsund), som holder festival hvert år. Denne festivalen, kalt Bygdalarm, gikk av stabelen 4. og 5.juli i år med band som bl.a. Datarock og Superfamily. I år var det veldig mye liv der, så de regner med å fortsette festivalen neste år. Ikke langt fra Øystese ligger Voss, som også har nok å by på av konserter og tilstelninger.
Nabobygda til Herand heter Jondal, og har et sommerskisenter som ligger på Folgefonna. Dette er et av de største turistattraksjonene i området. Like ved skianlegget finnes det en stor campingplass der folk samles for årlige konserter og morsomme aktiviteter.

Jeg vil anbefale sterkt å ta seg en tur til vestlandet og oppleve Hardanger. Jeg har hatt en kjempefin sommer her borte, med stor fiskelykke og mye bading. I tillegg er det lett å holde seg i form til tross for all is-spisingen, ved å ta seg et par fjellturer.
Jeg og mine to søsken Mona og Morten, kjørte bil vestover mens foreldrene mine, Kirsti og Magne Bakke, kjørte Harley. De tok seg en Harley tur rundt hele vestlandet, og la bak seg 100 mil og vel så det. En kjempefin tur mente de, til tross for at mamma var nokså støl i baken etter å sitte så lenge på sykkelen. Alt i alt er vi godt fornøyde med ferien, så nå er det bare å nyte de siste solskinnsdagene før vi må tilbake på skole og jobb. Jeg gleder meg allerede til neste sommer, og en ting er sikkert: jeg skal garantert tilbake til Hardanger neste år også!

3 kommentarer

Filed under Happenings, Historier, Prosjekter

3 responses to “Sommer i Hardanger

  1. miside

    nååå, you❤ Vestlandet. Eg trur eg like deg godt! hahahah🙂

    satse på at du vinn deg ein pen liten slant, og at du derette spandere is og sjokolade på meg! ( i knooow you want to!) hahahaha =)

    plusspoeng til deg siden du nemnte Voss i teksten!😀 (ein sjølvfølge for deg tenke eg meg, siden du blei så overvelda av den vene bygda!)

    klar for fadderveka snart eller? eg e! sitt berre inne på jobb all day long uansett.. i dag e eg heilt åleina her frå 10-19😦 slitsomt!

  2. Bakke

    Hei på deg:D Elsker vestlandet jeg vettu! Og penger da selvfølgelig – hehe. Ja, tenkte jeg skulle nevne det som var av turistattraksjoner i nærheten.

    Jeg er klar som et egg, dritt lei av å jobbe morra til kveld 6 dager i uka, så nå er jeg klar for et velfortjent(?) skoleår. =) Mange kule kunder om dagen?

  3. åshild påshild

    haha enig med deg!

    nei e berre til å ta seg ein tur innom bloggen min d så ser du nå d :p

Legg igjen en kommentar

