Verdens nydeligste plass

Jeg tenkte jeg skulle fortelle om den vakreste plassen i verden, den lille plassen der du får tid til deg selv, tid til å tenke, tid til å være ett med naturen og rett og slett kose seg. Jeg snakker selvfølgelig om Fodnastøl. Ikke mange vet om denne lille bortgjemte plassen i Hardangers nydelige fjelltrakter…

Jeg våkner opp en morgen, og bestemmer meg for å dra til fjells alene. Jeg går langs med hovedveien, og tar av på en liten skogsvei som jeg følger et stykke opp langs fjellet. Helt på toppen starter selve fjellturen, og det er ikke usannsynlig at jeg møter på noen gretne sauer på veien. «Sistemann lukker igjen grinda», er liksom den eneste hovedregelen vi har på vei opp til Fodnastøl. Så slippes ikke kuene ut. Solen steker og jeg har min første rasteplass etter 2. grind. Turen videre går lett og det er bare til å glede seg til neste stopp, som er ved Kristisess, der det sies at et troll at sittet på fjellknausen. Vertfall er rompemerket etter trollet i fjellet ganske tydelig.
Jeg fortsetter og hører elven rumle 50 meter under meg. Jeg titter til venstre og der går det loddrett ned til elven. Jeg har tenkt mange ganger på hva som vil skje om jeg en dag ville gli og falle ned. Stien er tross alt ikke bredere enn 30 cm.
Så endelig ser jeg fossen. Fossen som munner ut fra Fodnastølsvatnet. Når jeg endelig når toppen av fossen, en 5 km fjelltur fra bygda, ser jeg endelig den lille hytta vår. En gul liten hytte, ytterst på en knaus ved vannet. Vannet er helt stille og jeg skimter andre turgåere lengre bortpå stølen. Jeg kjemper meg gjennom myra for å så sette meg inntil hytteveggen og kjenne solen steke. Inni hytta vår har vi to små soverom med en køyeseng i hvert. I stua har vi et lite spisebord med en ovn, som henger sammen med kjøkkenet. Selvfølgelig er det utedo. Ganske sjarmerende egentlig. Kanskje 15-20 m2, hytta vår. Ikke strøm, ikke innlagt vann. Nydelig!
Jeg drar ut båten for å ro over vannet. Jeg slenger ut oteren etter båten i håpet om et napp. Men de teite ørretene bare vaker rundt snøret mitt. Jeg skal gjøre det jeg liker best i hele verden. Gå opp langs elven å fiske. Det er bare så utrolig spennende. Og så avslappende. Det å kaste ut snøret og kjenne det napper etter max 5 sekunder, og så ta med seg fangsten hjem for å rense og filitere. Så på kvelden setter jeg garn. Er det rett årstid, er det masse multer rundt på stølen, for ikke å snakke om blåbær. Og frosker. Bittesmå frosker som jeg finner i myrene. Jeg gjør ikke som jeg gjorde da jeg var liten, og fange «Pelle» i en bøtte for å så leke med den. Stakkars liten.
Det beste med å komme til fodnastøl er å legge seg til å sove. Og den tiden før en legger seg. Fyrer i ovnen, legger kabal og hører på fossen i bakgrunnen. Sengene er så gode at jeg synker langt ned i dem og trekker dyna godt over hodet og sovner på et blunk. God natt.


Kristisess

Fodnastøl

Fodnastøl

Nabohytta over vannet

Fra jentetur – hytta mi

Fossen

3 kommentarer

Filed under Historier

3 responses to “Verdens nydeligste plass

  1. gashi tahir

    jeg tenke ogsa veldig positivt om fossen…fantastisk sted spesialt over varmer dager….helt fantastisk plase for »romantisk tid med jentene….jeg gleder meg o se i bilder….klem gashi trondheim.

    • Bjarte Sætveit

      En korrigering angående Kristisess. Det var ikke et troll som laget merken i steinen. Det var ei omfangsrik budeie som hadde vært å melka kyrne. På vei ned til bygda kom hun over en bjørn og la på sprang. Da hun kom ned på Kristsess satt hun seg tungt ned på steinen med melkespannet ved siden av seg, og derfor merkene etter baken og melkespannet ved siden av og derav navnet Kristisess.

      Mvh Bjarte

  2. Maria Bakke Holten

    Nydelig Bentemor! Merker jeg savner Fodnastøl skikkelig nå, er så utrolig deilig å være der:) Flink å skrive du.

Legg igjen en kommentar

